کشتی شکستگانیم

گروه اقتصادی: نفتکش ایرانی با نام «سانچی» بعد از 8 روز سوختن و در حالی که حتی جسد 29 سرنشین آن یافت نشد، در دریای چین شرقی غرق شد تا ایران را به ماتم فرو ببرد. به گزارش «وطن‌امروز»، نفتکش سانچی تحت مدیریت ایران از 25 آذرماه با محموله 130 هزار تنی نفت تغلیظ شده از بندر عسلویه راهی کره‌جنوبی شد اما 16 دی بر اثر تصادف با کشتی باربری چینی دچار حریق شد و 8 روز در میان آتش سوخت و درست یک ماه بعد از اعزام به طور کامل غرق شد. فقط یک جسد از داخل دریا و 2 جسد از داخل نفتکش کشف شد اما هیچ‌گاه جسد 29 سرنشین دیگر یافت نشد تا آنها همراه نفتکش و  در میان دود و آتش به میان آب‌های آزاد بروند. عملیات مهار آتش این نفتکش که از چند ساعت پس از وقوع حادثه آغاز شده بود، در روزهای اخیر بارها از سوی آتشخوارهای چینی متوقف شد و تیم عملیاتی چین به بهانه‌های مختلف اعم از احتمال بروز انفجار جدید و انتشار گازهای سمی، از نزدیک شدن به نفتکش برای مهار کامل آتش آن جلوگیری کردند. شرکت ملی نفتکش ایران طی روزهای اخیر و در حالی که 3 روز از بروز این حادثه می‌گذشت با یک شرکت ژاپنی به منظور همکاری در مهار آتش نفتکش ایرانی به توافق رسید و تجهیزات این شرکت 5 روز پس از بروز حادثه به محل رسید اما همکاری ژاپنی‌ها هم تحت لوای مدیریت عملیات چینی‌ها به نتیجه نرسید و در نهایت شنبه شب گذشته چینی‌ها دستور توقف عملیات خنک‌سازی سطح نفتکش که برای جلوگیری از تسری آتش انجام می‌شد را صادر کردند. دلیل توقف خنک‌سازی نفتکش، بدی آب و هوا و وزش باد عنوان شد اما به نظر می‌رسد همین توقف عملیات، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح دیروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.  در این حادثه هنوز از سرنوشت 29 خدمه این نفتکش خبری نیست اما احتمال زنده ماندن و نجات این افراد بسیار ضعیف است. برخی منابع خبری از کشته شدن تمام این افراد در ساعات اولیه حادثه خبر داده‌اند.
چرا دیدار با سفیر چین 4 روز طول کشید
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: انتظار می‌رفت مسؤولان امر با احساس مسؤولیت و جدیت بیشتری از همان روزهای اول برای امداد‌رسانی به خدمه کشتی سانچی وارد عمل می‌شدند، حتی شاید فشار مسؤولان ایرانی در همان ساعات اولیه باعث می‌شد دولت چین با مسؤولیت بیشتری موضوع را رسیدگی می‌کرد. اسدالله قره‌خانی درباره رفتار کشور چین و اهمال احتمالی در رسیدگی به این موضوع، گفت: دولت چین موضوعاتی مانند مواد سمی، احتمال انفجار و این‌گونه مسائل را همیشه بیان می‌کرد؛ انتظار می‌رفت مسؤولانی که ارتباط مستقیمی با شرکت ملی نفتکش داشتند با جدیت به این موضوع ورود می‌کردند و کشور چین را تحت فشار می‌گذاشتند. وی افزود: قطع به یقین در صورت جدیت هر چه بیشتر مسؤولان شرایط بهتر بود؛ اینکه مسؤولان بعد از 4 روز بخواهند به آنجا بروند جای سوال دارد، حتی سفیر ما در پکن روز چهارم به شانگهای رفته بود، انتظار بود که این اقدام زودتر انجام می‌شد. وی درباره این خبر که خدمه نفتکش سانچی در همان ساعات اولیه جان خود را از دست داده‌اند، گفت: در حال حاضر این موضوع را نه می‌توان تایید کرد و نه می‌‎توان رد کرد، از یک‌سو کشتی غرق نشده بود و روی آب معلق بود، وسعت این کشتی هم زیاد بود و شاید خدمه در جای دیگری بودند و در مراحل اولیه گازهای سمی به آنها نرسیده باشد یا انفجارها روی آنها تاثیری نگذاشته باشد. قره‌خانی اظهار داشت: از سوی دیگر تمام موادی که در آن کشتی بوده اشتعالزا بوده و تبدیل به گاز شده‌اند، شاید همین گازهای سمی در همان ساعات اولیه جان خدمه کشتی را گرفته باشد البته همه اینها احتمالات است. نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: آنچه ما روی آن تاکید داریم این است که بعضی از مسؤولان باید زودتر از اینها دست به کار می‌شدند.  وی گفت: توجه داشته باشید نمی‌توان چنین ادعایی کرد که اگر زودتر اقدامی انجام می‌شد، خسارات و عمق فاجعه کمتر بود ولیکن اگر انسان می‌خواهد کاری انجام دهد باید با تمام توانش آن را انجام دهد بویژه وقتی موضوع جان انسان‌ها مطرح است.
عملکرد ضعیف در رسیدگی به نفتکش سانچی


نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: چینی‌ها در رسیدگی به وضعیت نفتکش عملکرد مناسبی نداشتند. به گزارش خانه ملت، هدایت‌الله خادمی درباره آخرین وضعیت کشتی نفتکش ایرانی که در دریای چین دچار حریق شده است، گفت: خبرهای ضد و نقیضی درباره غرق شدن نفتکش سانچی وجود دارد. نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی باید درباره آخرین وضعیت کشتی نفتکش اطلاع‌رسانی کند البته علی ربیعی نیز به عنوان نماینده رئیس‌جمهور که به منطقه سفر کرده باید رسیدگی‌های لازم را انجام دهد. خادمی با بیان اینکه عملکرد وزارت امور خارجه و صداوسیما در حوزه کاری خود درباره موضوع حادثه نفتکش ایرانی خوب نبوده است، گفت: چینی‌ها در رسیدگی به وضعیت کشتی نفتکش عملکرد مناسبی نداشتند البته بخشی از این موضوع به دلیل این است که وزارت امور خارجه باید پیگیری‌های جدی‌تری می‌کرد. نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: در کجای دنیا شناور با این وضعیت در آب‌های بین‌المللی دچار حریق می‌شود، آن هم در نزدیکی شانگهای و حدود ۷ تا ۸ روز در آتش می‌سوزد؟ اگر نفتکش دچار حریق شده مربوط به هر کشور دیگری بود در مدت اخیر، بالگردها و هواپیماها، ناو و کشتی‌های آتش‌نشان، به اطفای حریق می‌پرداختند. نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نفتکش ایرانی به نوعی در این مدت رها شد. اینکه نفتکش بدون رسیدگی موثر، به آب‌های ژاپن منتقل شود، غیرقابل قبول است.
حادثه نفتکش از نظر ابعاد بی‌سابقه بود
حادثه نفتکش ایرانی از نظر ابعاد، یک حادثه بی‌سابقه بود، چرا که نفتکش ایرانی ۱۱۱ هزار و ۵۱۰ تن میعانات گازی، یکهزار و ۹۵۶ تن مازوت و ۱۱۸ تن گازوئیل حمل می‌کرد که این حجم از مواد سوختنی منجر به انفجار بسیار بزرگی شد که شاهد بودیم. علی ربیعی، مسؤول پیگیری حادثه نفتکش ایرانی در گفت‌وگو با خبر شبکه یک سیما اظهار داشت: پس از انفجارهای صبح امروز(دوشنبه) درجه حرارت در بخش‌های مختلف نفتکش بین 400 تا 900 درجه سانتیگراد می‌رسید و عملا امکان نزدیک شدن به نفتکش و حضور روی آن را از ما گرفته بود.  وی افزود: این حادثه از نظر ابعاد یک حادثه بی‌سابقه بود، چرا که نفتکش ایرانی 111 هزار و 510 تن میعانات گازی، یکهزار و 956 تن مازوت و 118 تن گازوئیل حمل می‌کرد که این حجم از مواد سوختنی منجر به انفجار بسیار بزرگی شد که شاهد بودیم؛ از این نظر، این حادثه یک حادثه بی‌نظیر و بی‌سابقه بود. ربیعی ادامه داد: در ماه گذشته نیز در همین منطقه در دریا تصادف‌هایی در بین کشتی‌های عبوری رخ داده بود که صدمات جانی و مالی به همراه داشت اما هیچ کدام به بزرگی حادثه نفتکش ایرانی نبودند. وی با بیان اینکه مقامات چینی از روز نخست به ما اعلام کرده بودند هیچ کس نمی‌تواند زنده مانده باشد، گفت: طبق اعلام مدیران عملیات چینی از همان روز اول حادثه گاز H2S نشت کرده که تنفس این گاز می‌توانست یکی از دلایل کشته شدن خدمه نفتکش ایرانی باشد.  ربیعی ادامه داد: با این حال با کورسویی از امید و با هدف اینکه بتوانیم پیکر عزیزان را پیدا کنیم عملیات مهار و جست‌وجو را ادامه دادیم و طی روزهای اخیر تمام فوم موجود در منطقه را جمع‌آوری کردیم به‌طوری که هیچ مقدار فومی در این قسمت از چین باقی نماند.  این مقام مسؤول تصریح کرد: علاوه بر آتشخوارهای چینی از کره‌جنوبی و ژاپن نیز کشتی‌هایی برای عملیات مهار ارسال شده بود و تمام تلاش‌مان را برای مهار هر چه سریع‌تر آتش و نجات احتمالی یا یافتن پیکر خدمه این نفتکش انجام دادیم.  وی افزود: پیکرهایی که پیدا شده باید با آزمایش DNA تشخیص هویت داده شود اما به نظر می‌رسد پیکرهایی که پیدا نشده به همراه نفتکش در آب غرق شده‌اند.  ربیعی  با بیان اینکه بخشی از محموله نفتکش روی آب دریا ریخته و هم‌اکنون در حال سوختن است، گفت: شعله‌های روی دریا حتی به ارتفاع 800 متر می‌رسد و حجم حادثه به ما اجازه نداد بتوانیم توفیقی در یافتن پیکر بقیه خدمه نفتکش داشته باشیم.
خدمه در ساعت اولیه سانحه فوت کرده بودند؟
مسؤول کمیته بررسی حادثه نفتکش سانچی، در نامه به رئیس‌جمهور ادعای عجیبی مطرح و اعلام کرد: خدمه نفتکش سانچی در ساعت اولیه سانحه فوت کرده بودند. در این نامه آمده است: طبق شواهد به دست آمده در محل و نظریه قاطع مقامات چینی و کارشناسان ایرانی در حوزه نفت و گاز سازمان بنادر و دریانوردی، انفجار به این وسعت و حجم آتش و نیز گازهای سمی متصاعد شده، منجر به فوت خدمه قهرمان اقتصاد مقاومتی، در ساعت اولیه حادثه شده است. تلاش‌های طاقت‌فرسا برای اطفای حریق و انتقال پیکرهای مطهر نیز میسر نشد. اینجانب درخواست اعلام عزای عمومی و نیز اقدام برای «شهید خدمت» نامیده شدن از هیأت محترم وزیران را دارم. درددل خانواده‌های داغدار خدمه نفتکش سانچی
سرعت صدور اطلاعیه تسلیت به بازماندگان نفتکش ایرانی از سوی روحانی بسیار بیشتر از سرعت تشکیل کمیته پیگیری این رویداد بود. برخی کارشناسان و اعضای خانواده بازماندگان کشتی سانچی  اعتقاد دارند دولت اهمال‌کاری کرده و بسیار زودتر می‌توانسته تشکیل کمیته پیگیری دهد. روحانی در پیام تسلیت خود نوشته: هم‌اکنون لازم است اولویت اصلی بر شناسایی و تعیین هویت جان‏باختگان و کاهش آلام خانواده‏‌های این عزیزان متمرکز باشد. در عین حال از همه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله وزارتخانه‌‏های راه‌وشهرسازی، نفت و امور خارجه می‌خواهم با انجام اقدامات کارشناسی، علت وقوع این سانحه تأسف‏بار را به دقت بررسی و پیگیری قانونی لازم را برای پیشگیری از حوادث مشابه و نیز احقاق حقوق ملت ایران و خانواده‌های آسیب‏ دیده به‏ عمل آورند. سیل پیام‌های تسلیت دیروز تقدیم بازماندگان دریادلان نفتکش سانچی شد اما ساختمان شرکت ملی نفتکش که خانواده خدمه کشتی سانچی به طور مستقیم پیگیر وضعیت عزیزان خود بودند حال و هوای غمباری داشت. ساختمان شماره 2 شرکت ملی نفتکش را غم و اندوه فرا گرفته است، برافراشته شدن پرچم‌های سیاه و صدای قرآن که در فضا طنین‌انداز است، وداع با ۳۲ سرنشین نفتکش ایرانی را فریاد می‌کند. صبح دیروز با غرق شدن نفتکش سانچی، کورسوهای امید برای زنده بیرون آمدن 29 خدمه ناپدید این نفتکش بویژه برای خانواده‌های چشم انتظاری که 8 شبانه روز در شرکت ملی نفتکش ایران تجمع کرده‌اند به ناامیدی گرایید. فارس گزارش داده که هر خانواده گوشه‌ای نشسته و به یاد عزیزشان اشک می‌ریختند و ناله و شیون برخی نیز فضا را آکنده بود. ظاهرا برخی از اعضای خانواده‌های داغدار به دلیل شرایط نامساعد روحی و جسمی‌شان با آمبولانس به بیمارستان منتقل شده بودند. برخی از برادران و خواهران و حتی مادر یکی از کشته‌شدگان این حادثه در همان سالن روی تخت و زیر سرم خوابیده بودند و عده‌ای نیز که مشخص نبود از مردم عادی هستند یا اقوام به آنها رسیدگی می‌کردند. مادری که فرزند جوانش را در این حادثه از دست داده بود و حال مساعدی نداشت می‌گفت پسرم برای حقوق ماهانه 2 میلیون و 900 هزار تومان این شغل را انتخاب کرد، شغلی که جانش را گرفت. ناگهان یاد خاطره‌ای از پسرش افتاد و گفت بچه‌اش تازه به دنیا آمده. بچه‌اش را ندید و رفت.  مادر داغدار ادامه داد: تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده بود و سفر اولش بود. بسیار شوق رفتن داشت که این سفر اول همان سفر آخرش شد. دوست یکی از جانباختگان نیز گفت: من از دست مسؤولانی که کم‌کاری کردند به خدا شکایت می‌برم. می‌گفت اگر مسؤولان از همان روز اول به دولت چین فشار می‌آوردند آنها شبانه‌روز برای خاموش کردن نفتکش تلاش می‌کردند، نه آنکه صبح‌ها کار کنند و شب‌ها دست از کار بکشند؛ چرا باید مسؤولان دولتی روز‌های آخر به فکر بیفتند؟ خانم جوانی گفت برادرم زنده‌زنده در آتش سوخت و کسی صدایش را نشنید، شما الان آمدید چکار کنید؟ چرا الان؟ گفت به آقای رئیس‌جمهور بگویید نوشداری بعد از مرگ سهراب به درد ما نمی‌خورد، بگویید ما از دست‌ کم‌کاری‌های او و دولت به خدا شکایت می‌بریم که او بهترین دادستان است. مشغول صحبت با آنها هستیم که خبر می‌رسد امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برای عرض تسلیت آمده و از خانواده‌های داغدار می‌خواهند در سالن آمفی‌تئاتر حضور پیدا کنند. خانواده‌ها با شنیدن این سخن گویا بنزین را روی شعله‌ آتش ریخته باشند شروع به داد و فریاد می‌کنند و می‌گویند الان چرا آمده‌اند؟ ما 9 روز است اینجا هستیم، چرا در این مدت کسی سراغ ما نیامد؟  پس از پایان صحبت‌های او عده‌ای از خانواده‌ها دور نماینده رئیس‌جمهور جمع شده و با او درد دل می‌کنند و از اینکه چرا دیر به فکر آنها افتاده‌اند گلایه‌مندند. از حقوق‌های کم و بی‌توجهی به کارکنان نفتکش و کشتیرانی و...؛ او تمام صحبت‌ها را با متانت گوش کرده و سپس سالن را ترک می‌کند.  گفتنی است هیأت دولت با صدور بیانیه‌ای ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار امروز را عزای عمومی اعلام کرد. پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی جان‌باختن کارکنان کشتی نفتکش
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی حادثه تلخ و دلخراش جان‌باختن کارکنان کشتی نفتکش را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب سلامی به شرح زیر است:
بسمه‌تعالی
حادثه‌ تلخ و دلخراش جان‌باختن کارکنان کشتی نفتکش بر اثر آتش‌سوزی و غرق را، که حقاً مصیبت‌بار و تأثرانگیز است به خانواده‌های عزادار و بازماندگان آن عزیزان صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم و تسلی و آرامش دل‌های غمگین آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. آن عزیزان در راه انجام وظیفه و خدمت به کشور خود جان‌باخته‌اند و این افتخار بزرگی است که شاید بتواند سنگینی بار این غم را کاهش دهد و دل‌های مصیبت‌دیدگان را آرامش بخشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت بر آنان و صبر و اجر برای بازماندگان مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
۲۴ دی‌ماه ۹۶